diumenge, 18 d’abril del 2010

Recerca a la xarxa




Si llegiu l'article al qual remet aquesta imatge tan il·lustrativa i que utilitzo com a introducció, us trobareu amb que Quilo Martínez es pregunta com es pot formar un esperit critic amb què mirar la publicitat a la qual són bombardejats els nostres alumnes. Un bon lloc pot ser la tutoria. Mitjançant unes breus notes sobre les arts de màrqueting i de publicitat, el professorat tutor pot evitar en gran mesura que els alumnes siguin manipulats per les tècniques publicitàries. Com a material d'aula us presento la següent cacera del tresor de la Núria Alart que tracta sobre els valors que ens transmeten els anuncis.

La mateixa autora desenvolupa el tema més profundament en una webquest anomenada Fem anuncis de llaminadures, on presenta als alumnes el repte de fer un anunci televisiu. Amb la facilitat que tenen els alumnes amb el llenguatge audiovisual, penso que seria una molt bona activitat de tutoria adaptar aquesta webquest als anuncis que més els agraden. Segurament els resultats seran molt creatius i sorprenents!

Aquí teniu un dels molts anuncis fets pels alumnesque podeu trobar a la xarxa. En aquest cas es tracta d'un anunci sobre un producte que té múltiples usos variats. Penso que els alumnes han estat prou crítics, no trobeu?

4 comentaris:

  1. Sí, els alumnes són capaços de crítica, quan se'ls n'ensenya. En el fons no són diferents de nosaltres o dels nostres amics i companys de classe quan érem alumnes: la humanitat no ha canviat en uns quants milions d'anys i això fa que, encara que a vegades no ens ho sembli, uns quants canvis tecnològics o de model educatiu tampoc no facin gaire diferència en els alumnes.

    Pensant en l'article que ens has facilitat, fa un temps que faig voltes entorn de l'ús que es fa, a les xarxes socials, del terme "amic". Senzillament, em fa una mica de por (us he dit mil vegades que sóc una mica antiga) tanta manca de vocabulari: confondre "amic" amb "contacte" és greu, més encara quan qui proposa la confusió és un adult. Per això és necessari ensenyar els alumnes a reflexionar sobre el que senten i escolten, com fan les activitats que ens has proposat.

    Per cert, que aquesta noia, la Núria Alart, hauria de tenir cues de professors a la porta de casa seva esperant per demanar-li un autògraf: la majoria de les webquest i caceres que he vist aquests dies (que no eren poques), eren d'ella!

    ResponElimina
  2. Per cert, se m'ha oblidat comentar que la imatge que ens has ofert em recorda força "Falling down" (que aquí es va dir "Un dia de fúria") quina gran pel·li! Quina gran escena, la de l'hamburgueseria!

    ResponElimina
  3. Tens tota la raó, Roser,jo també ho vaig pensar quan tafanejava el material que apareixia sovint el nom de la Núria Alart.
    El foment d'una visió crítica envers a molts temes que ens envolten és molt positiu i la reflexió sobre les aparences i el que hi ha de veritat darrera de molts dels imputs que rebem diàriament també forma l'esperit crític dels nostres alumnes, tan necessari a la societat actual, on molts missatges es poden confondre i la tendència a simplificar en molts casos és perillosa. Cal fomentar la reflexió i el debat per arribar a tenir arguments i posicions clares i argumentades.

    ResponElimina
  4. Se m'ha oblidat comentar que al preparar la webquest que planteges, penso que els alumnes s'ho han de passar d'allò més bé, és molt completa i toca molts temes que la fan molt interessant.

    ResponElimina