dilluns, 26 d’abril del 2010

Proposta didàctica amb recursos tecnològics en xarxa



Títol:Resolució de conflictes
Area:Tutoria
Curs:4t d’ESO
Durada: 6 hores.

L’etapa evolutiva dels joves als quals s’adreça l’activitat està marcada, en molt casos en la dificultat per resoldre conflictes i en altres per resoldre’ls d’una forma violenta, agressiva i poc tolerant.
L’activitat pretén donar eines i recursos a aquests joves per resoldre conflictes de la millor manera possible, amb l’anàlisi i la reflexió i el fet de tenir en compte tots els punts de vista i posar-se en el lloc de l’altre que tant els hi costa.

Objectius

Es vol aconseguir que els alumnes:
- tinguin més recursos i coneixements per resoldre conflictes sense violència
- analitzin altres fórmules per resoldre conflictes com és la mediació.
- coneguin les seves actituds quant a diverses situacions conflictives
- desenvolupin habilitats per resoldre de forma positiva aquestes situacions
- utilitzin les TIC com instrument de l’activitat.
- seleccionin un cas pràctic com exemple de bones pràctiques.

Continguts

Coneixement dels termes mediació /conflicte/resolució.
Coneixements del procés de la resolució d’una situació conflictiva.
Anàlisi i reflexions de situacions i propostes de solucions.
Casos pràctics.
Selecció d’un cas per a bones pràctiques.
Realització d’un vídeo i pujada a la xarxa.

Competències

Competència comunicativa, saber interactuar oralment, saber escoltar i expressar-se.
Competència digital, saber utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació.
Competència social i ciutadana, cooperar, conviure i exercir la ciutadania democràtica.

Recursos tecnològics

PC’s a l’aula amb connexió a internet
Càmara de vídeo
Canó ó pissarra digital

Activitats

Dinàmica de grup amb el recurs d’una Webquest Resolució de conflictes
Mostrar un exemple de bona pràctica per part d’un grup de joves Selecció de la pràctica més representativa
Pujar el vídeo bones pràctiques a la xarxa

Metodologia

Per iniciar es planteja la realització de la webquest Resolució de conflictes que organitza la classe en grups de 4 alumnes.

Posteriorment els mateixos alumnes votaran la simulació més representativa i que recull més elements de debat, d’una forma argumentada i crítica i s’organitzarà aquesta pràctica com un exemple de bones pràctiques. S’assajarà i es passarà a gravar-la en vídeo.

Es mostrarà un exemple de bones pràctiques d’un grup d’alumnes com exemple.

El/la professor/a donarà les explicacions per pujar-la al yotube (o similar) i entre tota la classe es realitzarà la pràctica, mitjançant el canó o la pissarra digital.

Temporalització

Temps estimat per realitzar la dinàmica mitjançant la webquest: 4 hores
Selecció, filmació i edició de la pràctica: 2 hores

Avaluació

La primera part s’avaluarà mitjançant la rúbrica d’avaluació de la webquest.
La segona part s’avaluarà mitjançant el producte final penjat a la xarxa.

3 comentaris:

  1. Em sembla una molt bona activitat, i em sembla que has ben encertat amb la temporització.

    De fet, em sembla que proposaré la webquest a l'institut on treballo enguany, perquè tenim aquest mateix problema de forma contínua (i no només a 4t d'ESO). Alguns professors i alumnes estan fent un curs de mediació, però em fa l'efecte que una actuació a nivell general no aniria gens malament...

    ResponElimina
  2. Lidia,

    Has proposat una activitat de resolució de conflictes molt enriquidora. Em sembla que és molt adequada en contextos de 4t d´ESO.

    Un petit detall pel que fa a la programació: jo detallaria més les competencies a treballar, perquè la proposta de competències queda un xic genèrica. Per fer les programacions, jo em baso en el document de competències bàsiques:

    http://phobos.xtec.cat/edubib/intranet/index.php?module=Pages&func=display&pageid=7

    Molt bé,
    Teia

    ResponElimina
  3. Crec que l'activitat està molt ben pensada i elaborada. segons el grup d'alumnes la temporització podrà ser fins i tot més breu tenint també en compte el fet que poden treballar fora de l'aula.

    Pel que fa a l'avaluació, penso que podries fer que hi hagués una rúbrica d'avaluació de la feina dels companys per tal de fomentar l'observació i la crítica constructiva per part dels alumnes. Als alumnes els agrada que la seva feina tingui transcendència i que sigui avaluada pels companys. És un reforç positiu del seu aprenentatge.

    ResponElimina