diumenge, 25 d’abril del 2010

Proposta didàctica amb recursos tecnològics en xarxa

Donat que els alumnes han treballat els Drets Humans en el currículum de tercer d'ESO, us proposo aquí una activitat sobre les ONGs, d'aprofundiment, per a dur-la a l'aula.

Títol de l'activitat: Coneguem algunes ONGs!!!
Àrea: Tutoria
Curs: 4t d'ESO
Duració: Tres sessions consecutives d'una hora, en qualsevol trimestre. 

Objectius: 
- Conèixer diferents oenagés existents al nostre entorn.
- Descobrir el treball social que les oenagés duen a terme.
- Reflexionar sobre les responsabilitats que els alumnes tenen com a ciutadans.
- Treballar en equip, en grups de cinc persones, coordinadament, fent ús de les TIC.
- Presentar el treball conjunt a la resta de la classe oralment i mitjançant les TIC.

Continguts:
- Coneixement d'oenagés com ara Medicus Mundi, Oxfam, Càritas Diocesana, Pallassos sense fronteres, SOS Racisme, Intermón, i totes aquelles de caire més local.
- Identificació i rebuig de situacions de marginació, intolerància, desigualtat i injustícia social en el món, desenvolupant una consciència ètica.
- Valoració de la racionalitat i d'una actitud dialògica com a mitjans per assolir una concepció del món flexible i oberta i adaptar-se a una realitat en constant evolució. Compromís per trobar alternatives i solucions als problemes per intentar fer un món més just.
- Reconeixement de diverses formes de participació ciutadana, com el voluntariat, l'associacionisme i altres moviments compromesos en la defensa dels drets humans, i dels valors que aporten a la societat. Pràctica de normes cíviques per mitjà de la participació en activitats socials de l'entorn proper, assumint responsabilitats i treballant de forma cooperativa.
- Elaboració d'un vídeo o powerpoint de la oenagé escollida.
- Presentació del treball (vídeo o powerpoint) a la classe mitjançant les TIC.

Competències:
- Aprendre a ser ciutadans i ciutadanes en un món global.
- Aprendre a conviure.
- Aprendre a ser i a actuar de manera autònoma.

Recursos tecnològics digitals:
En la primera sessió, la persona formadora els presenta una sèrie de preguntes per a esbrinar els coneixements dels alumnes i la seva motivació envers les ONGs. Després, els alumnes veuen el següent vídeo i llegeixen el següent text sobre ell. També poden llegir un article en premsa que en parla. Els servirà per repassar tot allò que van estudiar el curs passat.
Passaran ara a visionar aquest altre:


que els servirà per a reflexionar sobre els temes d'actualitat que senten a les notícies i que es refereixen als drets humans. També, en aquest estadi, el formador podria passar-los algun documental breu sobre la fam, la manca de recursos sanitaris, el treball infantil, la falta de drets polítics o socials, etc., que els pugui interessar.

Un cop s'han fet aquestes activitats prèvies, amb un recurs didàctic digital en forma de cacera o de webquest que prepararà la persona formadora (i es podria assemblar a aquest), els alumnes, en la segona sessió i distribuïts en grups de cinc persones, iniciaran la tasca que han de desenvolupar. Aquesta, bàsicament, consisteix en cercar informació sobre una ONG que triïn de manera conjunta i sintetitzar-la.
En el seu treball han de recollir les dades més importants de l'oenagé: com es diu, què defensa, en quins països desenvolupa la seva acció, com es financia, com fer-se'n soci, on és la seva seu social,... Després  han d'elaborar tota aquesta informació en format de vídeo o de presentació de diapositives.

En la tercera sessió i durant uns deu minuts, han de presentar el seu treball davant els companys de classe, que els avaluaran. Un cop tots els grups han fet la seva presentació, es poden comentar grupalment les diferents exposicions.

Depenent del grup, es podria proposar la visita dels representants d'una ONG al centre per tal que els alumnes poguessin conèixer millor la seva tasca i veiessin l'aplicació en directe d'allò que han estat estudiant.

Els alumnes necessitaran ordinadors amb accés a internet, amb altaveus, programari per editar vídeo o fer presentacions de diapositives i canó de projecció.

Metodologia:

- Activació de coneixements previs per part de la persona formadora mitjançant una sèrie de preguntes i de material audiovisual i textual.
- Presentació als alumnes de la cacera del tresor o webquest sobre les ONGs.
- Els alumnes recullen informació sobre la ONG sobre la qual treballaran.
- La persona formadora orienta el treball de recerca dels alumnes.
- Els alumnes reorganitzen i elaboren la presentació del seu treball.
- Els alumnes exposen els seus treballs davant la classe sabent que són avaluats pels seus companys mitjançant una graella d'avaluació que ha elaborat la persona formadora.

Pel que fa a l'avaluació de cada grup, aquesta és doble; el grup és avaluat pels companys que puntuen el contingut i la forma de la seva exposició, i pel docent, que avalua el procés del treball i el producte final mitjançant dues rúbriques d'avaluació.

5 comentaris:

  1. Carai, Marta, si els alumnes no s'apunten a una Ong després d'això...

    Coneixia el vídeo d'Amnistia (el primer) i la polèmica que va generar, però el cert és que no se m'havia acudit mai fer-lo servir a classe.

    L'únic lloc on crec que falla una mica la programació (posats a buscar-li alguna pega) és en la temporització perquè, tot i que haig de reconèixer que no ho he fet mai i que el cert és que els alumnes només tenen una classe a la setmana i que poden dedicar-hi una mica de temps fora de classe, em fa l'efecte que fer una webquest o una cacera que acabi amb l'elaboració d'un vídeo ha d'ocupar més d'una o dues sessions. Si tu ho has provat i creus que quadra, no tinc res més a dir...

    ResponElimina
  2. Hola Roser,
    En la segona sessió ja solen tenir clar quina informació presentaran en el treball i en quin medi el mostraran, vídeo o presentació de diapositives. Pel que fa al aspecte que comentes, ja saps que els alumnes fan un guió audiovisual d'una qualitat prou bona en dos minuts. És sorprenent amb quina velocitat fan anar els mòbils o les càmeres per a gravar!. Penso que, de tot el treball, potser tenen més dificultat en fer la presentació de la seva tasca col·laborativa oralment, davant la classe. En aquest aspecte és en el que demanen més ajut!

    ResponElimina
  3. Marta,

    Ens has presentat una bona proposta didàctica: clara, motivadora i amb temes actuals que poden moltivar i reflexionar als alumnes.

    Estic d´acord amb els comentaris de la Roser pel que fa a la temporització.

    Enhorabona,

    Teia

    ResponElimina
  4. L'ha trobat molt adequada i pel que veig, Marta, t'ha funcionat al posar-la en pràctica.

    Aborda el tema d'una forma curosa i fa treballar els alumnes que acaben tenint un coneixement foça extens de les ONG i tot allò que els envolta.

    ResponElimina
  5. Bon dia, Marta,
    Doncs no, haig de confessar que no he demanat cap guió mai als alumnes que facin un guió audiovisual. De debò són tan ràpids? Doncs em sembla que ho provaré, perquè era una de les meves pors...

    ResponElimina