dimarts, 13 d’abril del 2010

Programari multimèdia educatiu

De vegades no heu desitjat tenir un material educatiu fet segons els vostres interessos i adaptat als vostres alumnes? Doncs bé, us presento els quaderns dels alumnes de tota la vida però ara digitalitzats, és a dir, fets amb codi binari, virtualitzats.

Els Quaderns Virtuals són un material multimèdia, format per imatges, vídeos, àudios i textos i elaborat pels professors mitjançant diferents eines de programari lliure (editor i visualitzador del quadern), accessibles des d'Internet, en el que aquests creen diferents activitats que permeten l'aprenentatge i l'avaluació de l'alumnat.
Pel que fa a les seves característiques, els Quaderns Virtuals consisteixen en un conjunt de fulls en els que els professors hi posen preguntes de diferent tipologia (de resposta simple, de resposta múltiple, de relació, etc.), a més de material de referència i de consulta. D'altra banda, els quaderns ofereixen la possibilitat de que els alumnes hi escriguin comentaris i dubtes, que el professor pot respondre en el mateix quadern, igual com es fa a classe.

Donat que poden existir tants quaderns virtuals com professors, matèries o alumnes existeixin, aquesta flexibilitat permet als docents crear diferents propostes educatives per a grups heterogenis, per a alumnes amb NNEE, per a diferents necessitats educatives i per a diferents ritmes d'aprenentatge.

Cal que sapigueu que els Quaderns Virtuals poden ser utilitzats com a material de treball per a qualsevol àrea i nivell educatiu. Si voleu crear-ne un heu d'utilitzar l'editor i el visualitzador, als que podeu accedir amb el vostre nom d'usuari i la vostra contrasenya de l'XTEC des de la pàgina d'aplicacions. No obstant això i donat que no són tant intuïtius com poden ser les eines web 2.0, us poso un vincle al curs Quaderns Virtuals: Aprenentatge i avaluació en xarxa del programa de formació telemàtica del professorat on podreu aprendre a fer-ne amb garanties d'èxit.

Buscant a la biblioteca dels Quaderns Virtuals he trobat dos quaderns que poden ser utilitzats amb els alumnes de la nostra tutoria de quart d'ESO. Tots dos treballen el tema de la igualtat entre gèneres. Un és sobre anuncis sexistes i l'altre, anomenat el temps de les dones, és sobre la conciliació entre la vida laboral i la vida familiar. Des d'aquests dos vincles podeu visualitzar-los o descarregar-vos-els.

Relacionat amb aquest tema d'igualtat us adjunto aquí més material per a l'aula en el que podeu trobar més quaderns virtuals que segurament us seran molt útils.

4 comentaris:

  1. Ostres, m'ha agradat molt el material! La veritat és que el tema del sexisme ha de tractar-se una vegada i una altra, i cal estar molt alerta perquè els alumnes sovint reprodueixen aquestes actituds sense pràcticament adonar-se'n.

    Un cop dit això, haig de reconèixer que ja coneixia els QV, però que no els he fet servir mai, precisament pel mateix motiu que a tu t'agraden tant: els veig massa complets. Amb això vull dir que deixen poc espai a la interacció amb els alumnes i entre els alumnes (o potser és que jo tinc poca imaginació per a enfocar un debat mínimament interessant un cop els alumnes han vist argumentacions de tant de pes). En certa manera, els veig millor per a l'autoaprenentatge que per a la classe. Però està clar que és només el meu punt de vista.

    El que sí que m'agrada és que, com també tenen els JClic, són autocorrectius i permeten que el professor tingui accés als resultats de l'alumne (tot i que no estic segura que els resultats "acadèmics" siguin gaire rellevants en el tema de la tutoria: veig més important que tot plegat tingui influència en la vida posterior de l'alumne).

    ResponElimina
  2. Trobo molt adequat el tema del sexisme en les classes, ja que malgrat haver avançat molt quant a drets i situació en general, sobte que els joves tinguin, en molts casos actituds poc adequades vers aquest tema. Coincideixo que el material dels QV són adients i el contingut és força interessant, malgrat haver de tenir més coneixements i haver-los de treballar prèviament per poder utilitzar-los.

    ResponElimina
  3. Marta,

    Trobo molt adequats els vídeos proposats ja que el sexisme és un tema a treballar en aquestes edats.

    En realitat, nombrosos estudis demostren que aquest tipus de comportaments estereotipats són fruit de la imitació dels adults, perquè els nens i les nenes neixen iguals. Els infants i joves observen què fan els més grans i apliquen els mateixos esquemes als seus jocs. Fins i tot els mestres han reconegut que són més protectors amb les nenes que amb els nens.

    En felicito també per l´introducció que has fet del recurs del QV, clara, concisa i completa.

    Salutacions,
    Teia

    ResponElimina
  4. Bon dia!
    Avui el Periódico inclou una secció nova anomenada "Defensora de la igualtat". El primer article ve dedicat a la imatge de les esportistes femenines. Us en deixo el link:
    http://www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=705585&idseccio_PK=1498

    ResponElimina