diumenge, 25 d’abril del 2010

Pràctiques innovadores

L'institut de Seròs (Lleida) està treballant en un bloc sobre la coeducació per millorar la convivència entre els gèneres.  Aquest bloc que recull les seves experiències forma part d'un projecte d'innovació educativa que du a terme el centre. És un treball dels alumnes que anirà creixent durant aquest curs escolar i en el proper en què es pretén que les accions educatives que es fan es visualitzin per a tota la comunitat educativa.




Una altra experiència que us presento és un bloc d'aula per als alumnes d'aula d'acollida de l'institut Canigó d'Almacelles (Lleida), en què trobareu respostes dels alumnes, vídeos i fotografies, a diferents activitats que els planteja la persona formadora.







Cercant a la xarxa he trobat un projecte comú de lectura del llibre El Petit Príncep de Antoine Sant-Exupéry, que es desenvoluparà en dos cursos escolars i on participen les biblioteques escolars de diferents centres educatius de les comarques de Lleida. Es treballen en diferents nivells educatius (infantil, primària, ESO i BAT) aspectes com ara l'amistat i l'astronomia. Us poso aquí tres activitats prou interessants que han fet els centres que participen en aquest projecte col·laboratiu:
Col·legi Públic Castell de Santa Àgueda de Ferreries
Una cantata sobre la lectura a l'Escola Sant Jordi de Lleida
Institut Canigó a Almacelles

3 comentaris:

  1. Bona tarda, Marta,
    m'he estat mirant el projecte sobre coeducació i el cert és que m'ha semblat molt complert. La llàstima és que l'IES Serós sembla trobar-se tant al principi que no et fas una idea del que és fins que et mires el projecte pròpiament dit.

    El cert és que avui dia encara arrosseguem les conseqüències dels "esforços" que s'han fet al llarg de la història per amagar els esforços que feien les dones per situar-se a l'alçada dels seus companys, però crec que s'estan obrint vies per superar-ho (la pel·lícula "Àgora" n'és un exemple d'allò més recomanable) i és possible que els nostres alumnes o els seus fills siguin finalment capaços de posar les dones al lloc on sempre haurien d'haver estat.

    M'ha agradat molt el projecte.

    ResponElimina
  2. En primer lloc, em vull dirculpar: no sé per què, Blogger només em deixa publicar el comentari anterior per duplicat (és la tercera vegada que ho intento: el publico, surt duplicat, intento esborrar-ne un i els esborra tots dos; això, tres vegades).

    En qualsevol cas, volia fer un segon comentari a propòsit del projecte comú de lectura.

    Que la lectura s'ha de fomentar comença a ser un tòpic (dels bons, però, dels que no cal eliminar), però als alumnes no els serveix de res que els informem de la gran riquesa cultural que aconseguiran amb la lectura: cal buscar altres arguments.

    El treball que fan a l'IES Canigó entorn de la lectura de dos llibres sobre l'amistat és molt bo i incentiva els alumnes a llegir amb l'objectiu de reflexionar entorn d'aquest tema, cosa que treu la lectura de l'assignatura de llengua i l'estén a la tutoria. Perquè llegir no és només cosa de filòlegs, oi?

    ResponElimina
  3. Llegir no és cosa de filòlegs ni de filòlogues (seguint la línia de la pràctica), evidentment. Es preocupant que es llegeixi tan poc i costi tant estimular i fomentar els hàbits lectors, ja que és bàsic per desenvolupar qualsevol competència acadèmica o professional, per això s'aplaudeix qualsevol iniciativa que vagi en aquesta direcció, com la que ens presenta la Marta.
    A vegades sobte que entre els més joves que en teoria ja han viscut en ambients més plurals i progressites i respectuosos envers els drets de les dones, trobem actituds masclistes, tan entre els nois com entre les noies, no hem de baixar la guàrdia i no pensar que està superat la pelna igualtat de drets i deures entre homes i dones i és una bona pràctica la refelxió per part d'aquests mateixos joves.

    ResponElimina